zondag 12 september 2010

De snelheid van vertrouwen

Op de regenachtige zondag heb ik het boek: "The Speed of Trust" van Stephen M.R. Covey (de zoon van) uitgelezen. Covey geeft in zijn boek aan dat het fundament van echt leiderschap "vertrouwen" is. En volgens mij is dit ook de kern van een succesvolle programmamanager.

De structuur van het boek zijn 5 cirkels van vertrouwen (vertrouwen in je zelf, relatievertrouwen, organisatie-, markt- en maatschappelijk vertrouwen). De meest interessante voor een programmamanager is de cirkel van relatievertrouwen. Immers het succes van een programmamanager is niet het maken van een mooi programmaplan of het succesvol beheersen van zijn middelen; nee zijn succes is de relatie die hij heeft met zijn projectleiders. De programmamanager dient het vertrouwen in de programmamanager te krijgen en de programmamanager dient de projectleiders vertrouwen te schenken. Mocht dit vertrouwen er niet zijn, dan kan er nooit sprake zijn van samenwerking en worden de doelen waarschijnlijk niet verzilverd.

In het boek worden bij relatievertrouwen een dertiental gedragingen genoemd (van rechtdoorzee zijn tot vertrouwen uitdragen). Mij spraken de volgende gedragingen het meest aan:
a) respect tonen. "Respecteer de waardigheid van ieder mens en iedere functie". Elk persoon handelt vanuit zijn eigen waarden en normen. Het is de taak van de programmamanager om te zoeken waar de overeenkomsten en verschillen zitten.
b) transparantie creëren. Het is altijd voor de programmamanager een hele kluif om de situatie "te snappen". Het is zijn taak om de samenhang te creëren en dit begint bij transparantie.
c) loyaliteit tonen. "Leiders wekken ook vertrouwen door anderen de eer te laten". Bij een goed programma gaat de eer altijd naar de projectleiders, de programmamanager is op dat moment onzichtbaar. Mijn mening is dat de programmamanager faciliterend moet zijn aan het succes van de projectleiders.
d) eerst luisteren. Voor mij is dit een persoonlijk ontwikkelpunt geweest. Op cursus leer je altijd: LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen). In de praktijk is dit lastig. Maar laten we eerlijk zijn, de echte kennis zit niet bij de programmamanager, maar zit bij de projectleiders en werkgroepen. Dus programmamanager zet jullie oren open.

Per saldo denk ik dat het boek van Covey een must is voor programmamanagers om te lezen.

4 opmerkingen:

  1. Dag Richard,

    Recentelijk heb ik je profiel leren kennen, interessant en aansprekend geschreven!

    Ik zou graag wat van je willen weten. Hoe lang duurt het proces van een dienst leren kennen en een gedegen omvangrijk programma schrijven eventueel geschat minimaal - maximaal)? Ik weet dat het van veel factoren afhankelijk is, maar misschien kan je toch wat aangeven. Er van uitgaande dat je de betreffende grote gemeente goed kent, maar de betreffende afdeling/dienst nog niet.

    Alvast dank voor je reactie!

    Groet Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maria,

    Dank voor je reactie. Inderdaad is dit een lastig te beantwoorden vraag. Een plan schrijven is 1, maar daar zit de crux niet. In mijn visie is het plan een slotstuk van een discussie met belanghebbende, waarbij je je laat inspireren, je ideeën toetsten en afspraken maken.

    Om je toch een idee te geven. Ik denk dat je best 2-3 maanden mag uittrekken, zodat je daarna snel aan de slag kan....

    Ps je mag mij altijd bellen voor advies 062-082409

    Gr.,

    Richard vielvoye

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Richard,

    Dank voor je reactie. Kan zo maar zijn, dat ik nog eens gebruik maak van je aanbod, dus ook dank daarvoor!

    Groet Maria

    BeantwoordenVerwijderen